Sollicitatievraag: Wat voor fout heb je weleens gemaakt en hoe heb je die opgelost

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Tijdens een sollicitatiegesprek doe je er natuurlijk alles aan om je toekomstige werkgever er van te overtuigen hoe geweldig jij wel niet bent. En dan vraagt hij ineens wat voor fout(en) je in het verleden hebt gemaakt. Wat antwoord je dan?

Waarom wordt deze vraag gesteld?

Je hoopt natuurlijk tijdens een sollicitatiegesprek te kunnen vertellen over je werkervaring op een bepaald gebied. En je toekomstige werkgever zal dat ongetwijfeld ook willen horen. Hoeveel ervaring je met bepaalde werkzaamheden hebt, kan mede de doorslag geven of je een bepaalde baan wel of niet krijgt. Maar een werkgever wil veel meer weten. Loopt bij jou alles altijd op rolletjes of gaat er ook nog wel eens wat mis? Dat er wel eens iets mis gaat, is vrij logisch. Dus als de werkgever vraagt naar fouten die je in je huidige of een vorige functie hebt gemaakt, gaat hij er niet van uit dat jij gaat vertellen dat je nog nooit een fout hebt gemaakt. Wat voor hem interessant is, is hoe jij de problemen hebt opgelost die door jouw fout zijn ontstaan.

Wat moet je niet antwoorden?

Geef niet als antwoord dat je je geen enkele fout kunt herinneren. Dat komt zeker niet geloofwaardig over. Wees dus eerlijk, maar niet al te eerlijk. Stel dat door jouw toedoen het bedrijf een grote financiële strop heeft gehad, dan moet je dat misschien niet tijdens je sollicitatiegesprek met je nieuwe baas delen. Als je tenminste kans wilt maken op de vacante functie. Was een fout van jou aanleiding tot je ontslag of het niet verlengen van je tijdelijke contract, dan is dat ook niet echt reclame voor jezelf. Zoek dan nog even verder naar een minder erge fout.

Wat is wel een goed antwoord?

Bij het beantwoorden van deze vraag is het vinden van een ‘goede’ fout cruciaal. Het moet wel een echte fout zijn, maar niet iets wat dramatisch heeft uitgepakt. Het liefst neem je als voorbeeld iets wat al jaren geleden is gebeurd. Je kunt dan aangeven dat zoiets je inmiddels niet meer zou overkomen. Maak er niet een te uitgebreid verhaal van waarin je op alle details ingaat. Schets in grote lijnen de situatie zodat je gesprekspartner begrijpt wat jouw taak was, wat jij verkeerd deed en wat de gevolgen daarvan waren.

De oplossing

Na het schetsen van de situatie komt het belangrijkste deel van jouw antwoord: wat heb jij gedaan om de problemen die door jouw toedoen zijn ontstaan, weer op te lossen? En ook interessant voor een nieuwe werkgever: wat heb je geleerd van je fout? Afhankelijk van de fout die jij als antwoord hebt gegeven, kun je bijvoorbeeld zeggen dat je door je fout geleerd hebt dat een goede communicatie van essentieel belang is. Dat als je in een eerder stadium meer mensen bij een bepaalde beslissing had betrokken, je iets essentieels niet over het hoofd had gezien. Geef in ieder geval altijd een positieve draai aan je fout. Fouten maken en ervan leren, hoort nu eenmaal bij het opdoen van werk- en levenservaring.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Lees meer artikelen over solliciteren en assessments ...

Inhoudsopgave

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw capaciteitentest.

Waarom Hellotest?

Totaalpakket met 50% korting!

Als bestaande gebruiker krijg je 50% korting op ons totaalpakket. Je betaalt dus geen 69,99 maar slechts 34,99.

Totaalpakket van 199,99 voor 69,99

Beste keus: kies voor het Hellotest Totaalpakket met meer dan 12.500 oefenvragen.

Moet jij een assessment maken binnenkort?

Slechts 45% van de kandidaten slaagt voor het assessment. Begin vandaag dus nog met oefenen voor jouw test. Gebruik de kortingscode: 10eenmalig voor eenmalig 10% korting!