Hoe voer je een sollicitatiegesprek?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Vaak begint solliciteren met brieven schrijven, maar de eerste echte stap naar een baan is het sollicitatiegesprek. Wat kun je tijdens een sollicitatiegesprek verwachten en wat wordt er van jou verwacht?

Uitnodiging sollicitatiegesprek

Ineens is daar dan dat telefoontje dat je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Met een beetje geluk heb je dan een week of een paar dagen de tijd om je voor te bereiden. Maar het kan ook zijn dat je de volgende dag al langs kan komen. In dat geval moet je je tijd goed benutten. Een sollicitatiegesprek staat en valt met een goede voorbereiding.

Voorbereiding

Misschien heb je het al gedaan toen je je sollicitatiebrief schreef. Alles opzoeken wat je maar te weten kunt komen over het bedrijf waar je op gesprek gaat. Zo niet, doe het alsnog. Spit de website dus zorgvuldig door en kijk ook op de social media. Bedenk waarom je zo graag bij dit bedrijf wilt werken of waarom in deze branche.

Weet je met wie je het gesprek hebt? Zoek deze personen dan ook even met Google en LinkedIn op. Dan weet je wie je tegenover je krijgt. Bereid ook je gesprek zelf voor. Bedenk welke vragen je kunt verwachten en wat je over jezelf wilt vertellen. Als je nog nooit een sollicitatiegesprek hebt gehad, kun je dit ook met iemand oefenen.

De dag van het gesprek

Deze dag moet je jezelf presenteren bij het bedrijf waarbij je wilt werken. Denk er dus over na wat je aandoet en hoe je over wilt komen. Je moet jezelf prettig voelen in je kleding. Maar deze moet ook passen bij de functie en het bedrijf.

Kijk van tevoren waar je moet zijn. Met alle moderne technieken moet dat geen probleem zijn. Kijk desnoods op Google Streetview om te zien hoe het gebouw eruit ziet en waar je kunt parkeren. Hoe minder stress je hebt als je aankomt, hoe beter.

Op tijd komen

Natuurlijk ga je ruim op tijd van huis. Hou rekening met vertraging of files. Liever daar veel te vroeg aankomen en nog een rondje moeten lopen om de tijd te doden, dan te laat zijn. Zorg er wel voor dat je het telefoonnummer van het bedrijf of je contactpersoon bij je hebt. Mocht je dan toch in die hele lange file terechtkomen, dan kun je dat in ieder geval melden.

Non-verbale communicatie

Je laat een indruk achter voordat je een woord wisselt. De manier waarop je uit je auto stapt of hoe je naar de ingang loopt, kan al bekeken worden. Is dat vermoeid of energiek? Doortastend of aarzelend? Ook tijdens het gesprek speelt non-verbale communicatie een rol. Hoe geef je een hand? Kijk je mensen aan? Het speelt allemaal mee in de beeldvorming.

Lichaamshouding

In de eerste plaats communiceer je met je lichaamshouding. Let hier dus op bij een sollicitatiegesprek. Zorg voor een actieve zithouding. Doe niet je armen over elkaar, want dat komt defensief over. Spiegel je indien mogelijk aan je gesprekspartner: zit hij achterover, doe dat dan ook.

Gebaren

Schuw niet om gebaren te maken. Je verhaal met gebaren ondersteunen, maakt over het algemeen een goede indruk. Overdrijf echter niet, je hoeft er geen voorstelling van te maken. Je kan wel met gebaren je verhaal onderstrepen en je enthousiasme laten blijken. 

Gezichtsuitdrukking

Je gezichtsuitdrukking onder controle houden is waarschijnlijk het lastigste deel van de non-verbale communicatie. Maar ook dit kun je oefenen. Doe voor een spiegel eens of je in gesprek bent met iemand en let op hoe je kijkt. Wat zie je? Probeer je gezichtsuitdrukking aan te passen aan wat je uit wilt stralen. Een lichte glimlach is vaak een goed idee.

Oogcontact

Op de juiste manier oogcontact maken kan lastig zijn. Te weinig oogcontact geeft blijk van desinteresse. Te veel oogcontact leidt tot ongemakkelijke situaties. Je moet dus ergens een middenweg zien te vinden. Probeer de ander een paar seconden aan te kijken en richt je blik dan weer ergens anders op.

Hand geven

Ook belangrijk: de manier waarop je iemand een hand geeft. Bied je hand recht aan en schud die van de ander stevig. Kijk altijd degene aan die je de hand drukt en glimlach daarbij. Heb je erg warme handen, door de zenuwen of door warm weer, probeer ze dan van te voren een poosje onder de koude kraan te houden.

Jezelf presenteren

Een veel voorkomende eerste vraag is: “Wil je iets over jezelf vertellen?”. Deze vraag kun je dus aan zien komen en ook goed voorbereiden. Een korte presentatie over jezelf wordt ook wel ‘elevatorpitch’ genoemd. In een elevatorpitch vertel je in ongeveer een minuut tijd wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Hou het in eerste instantie kort.

Communiceren

Communiceren, de een is er beter in dan de ander. Voor veel functies is een goede manier van communiceren van groot belang. Niet voor niets wordt in heel veel vacatureteksten gevraagd om goede communicatieve vaardigheden. Hier tien tip om je communicatievaardigheden te verbeteren:

Tip 1: Wees kort en bondig

Bedenk van te voren wat je te zeggen hebt en hoe je deze boodschap gaat brengen. Spits je toe op de kern van de zaak en voorkom onnodige uitweidingen. Dit geldt zowel voor schriftelijke als voor mondelinge communicatie. Bedenk dat iemands tijd schaars is en dat hij of zij meestal geen zin heeft om een ellenlange mail te lezen of een uitgebreid verhaal met onnodige details aan te horen.

Probeer sowieso niet te veel informatie in één mail te proppen. Als je in een mail drie vragen stelt, is de kans groot dat er maar op een of twee een antwoord komt. Hetzelfde geldt voor een gesprek. Moet je erg veel informatie overbrengen, dan blijft vaak de helft niet hangen. Je kunt dan beter nog een afspraak maken en de informatie over twee gesprekken verdelen.

Tip 2: Wees specifiek

Wees niet alleen kort en bondig, maar zorg er voor dat je ook heel specifiek bent. Laat de ander niet raden wat je nu precies wilt en laat de ander ook geen ruimte voor een eigen interpretatie. Zeg gewoon wat je bedoelt. Als je vindt dat iemand zijn afspraken niet is nagekomen, benoem dan wat hij volgens jou nog moet doen. En als volgens jou een planning te krap is, zeg dan gewoon hoeveel meer tijd er nodig is. Duidelijkheid voorkomt vaak misverstanden.

Tip 3: Let op je non-verbale communicatie

Probeer het maar eens: heel enthousiast een verhaal vertellen terwijl je lichaamstaal laat zien dat je helemaal niet zo enthousiast bent. Wedden dat niemand dan gelooft wat je zegt? Let dus op je lichaamstaal, je gezichtsuitdrukking en de gebaren die je maakt. Deze moeten allemaal overeenkomen met de boodschap die je wilt overbrengen. Ook het maken van oogcontact hoort bij de non-verbale communicatie. Door het hebben van oogcontact laat je je betrokkenheid bij het gesprek zien.

Tip 4: Luister echt naar de ander en vat samen

Luister naar de ander als die aan het woord is. Dit betekent niet alleen maar dat je stil bent terwijl de ander praat, maar ook dat je werkelijk in je opneemt wat de ander zegt. Dus niet alvast bezig zijn met je eigen antwoord of met iets wat je later op de dag nog moet doen. Een goede manier om bij de les te blijven is samen te vatten wat die ander gezegd heeft. Herhaal kort zijn punten en vraag of je het zo goed begrepen hebt. Als dat klopt, kun jij je antwoord gaan formuleren. Heb je het allemaal niet goed begrepen, vraag dan door.

Tip 5: Wees vriendelijk

Probeer altijd voor een goede sfeer te zorgen tijdens een gesprek. Of jij nu met een collega gaat praten omdat hij zijn afspraken niet is nagekomen of dat iemand bij jou komt klagen, blijf altijd vriendelijk. Dat geldt ook voor gesprekken met lastige klanten. Word niet boos en roep geen dingen waar je later spijt van krijgt. Als je het gevoel hebt dat het gesprek niet de goede kant op gaat, kun je het beëindigen en zeggen dat je er later nog op terug komt.

Tip 6: Houd pen en papier bij de hand

Niemand heeft een perfect geheugen, zelfs jij niet. Dus maak aantekeningen tijdens een gesprek in een schrijfblok of op je mobiel. Noteer afspraken en kom deze vervolgens na. Stuur eventueel na het gesprek per mail een verslagje van het gesprek en de gemaakte afspraken. Zo is voor alle partijen duidelijk wat de vervolgstappen zijn.

Tip 7: Lees na wat je geschreven hebt

Door typfouten of ontbrekende woorden kunnen gemakkelijk misverstanden ontstaan. Lees dus altijd na wat je geschreven hebt. Dit geldt niet alleen voor dikke rapporten, maar ook voor WhatsAppjes en mailtjes die je verstuurt. Lees ze eerst goed na en klik daarna pas op verzenden.

Tip 8: Let erop of je gesprekspartner je wel kan volgen

Misschien ben je tijdens een gesprek zo druk met de inhoud bezig, dat je vergeet om op je gesprekspartner te letten. Kan hij je wel volgen? Is zijn inhoudelijke kennis groot genoeg om jouw vraag te begrijpen? En praat je niet veel te snel? Veel mensen die snel denken, hebben de neiging om ook snel te praten. Voor je gesprekspartner gaat dat wel eens té snel. Ook met internationale gesprekspartners moet je opletten. Knikt iemand omdat hij het begrijpt of durft hij niet te zeggen dat hij jouw Engels niet verstaat?

Tip 9: Ga goed om met kritiek

Krijg je tijdens een gesprek kritiek, ga daar dan goed mee om. Schiet niet gelijk in de verdediging, maar luister rustig naar wat de ander te zeggen heeft. Alleen als je hoort waar de kritiek op gebaseerd is, kun je er misschien iets mee. Omgekeerd geldt ook dat wanneer je zelf kritiek op iemand hebt, je ervoor moet zorgen dat je dit op een opbouwende manier brengt.

Tip 10: Houd het een beetje luchtig

Natuurlijk zijn sommige onderwerpen zo serieus, dat er weinig te lachen valt. Maar voor de rest geldt: houd de communicatie een beetje luchtig. Maak grapjes en neem vooral jezelf niet te serieus. Door een ontspannen houding wordt de communicatie in het algemeen een stuk gemakkelijker. Maak een praatje over het weer, complimenteer een ander met zijn kleding en vergeet vooral niet om regelmatig te lachen. In een positieve sfeer worden ook moeilijke onderwerpen gemakkelijker bespreekbaar.

Vervolgvragen

Wat er verder tijdens het sollicitatiegesprek aan de orde komt, is natuurlijk niet altijd hetzelfde. Het hangt af van de personen, het bedrijf en de functie. Over het algemeen wil je potentiële werkgever weten waarom je graag bij juist dit bedrijf wilt werken. Waarom je geschikt bent voor deze functie. Ze willen je graag leren kennen.

Natuurlijk probeer je een zo gunstig mogelijk beeld van jezelf te geven, maar vertel wel altijd de waarheid. Blijf ook positief. Zeg niets negatiefs over je huidige werkgever. Geef er altijd een positieve draai aan als gevraagd wordt waarom je van baan wilt veranderen. Iets met jezelf verder ontwikkelen bijvoorbeeld.

Afronding van het gesprek

Aan het eind van het gesprek word je meestal in de gelegenheid gesteld om zelf vragen te stellen. Dit is ook een onderdeel dat je kunt voorbereiden. Bedenk vragen en schrijf ze op. Wat je bijvoorbeeld kunt vragen is welke vaardigheden voor de functie nodig zijn, hoe je wordt ingewerkt of hoe je je verder kunt ontwikkelen.

Als het gesprek ten einde is, geef je iedereen een hand en bedank je voor het gesprek. Eventueel kun je nogmaals benadrukken dat het je een heel leuke functie lijkt en dat je graag bij het bedrijf komt werken.

Ronde verder of afwijzing

Daarna is het afwachten wat het gesprek je heeft opgeleverd. Vaak zijn er meer kandidaten en duurt het even voordat je wat hoort. Als je dan gebeld wordt, hoop je natuurlijk dat je wordt uitgenodigd voor de volgende ronde. Als dat niet het geval is, probeer er dan achter te komen wat de reden van de afwijzing is. Daar kun je een volgende keer je voordeel mee doen. Blijf ook nu weer positief. Bedank voor het gesprek en benadruk dat je het jammer vindt dat de keuze niet op jou is gevallen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Lees meer artikelen over solliciteren en assessments ...

Inhoudsopgave

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw capaciteitentest.

Waarom Hellotest?

Totaalpakket met 50% korting!

Als bestaande gebruiker krijg je 50% korting op ons totaalpakket. Je betaalt dus geen 69,99 maar slechts 34,99.

Totaalpakket van 199,99 voor 69,99

Beste keus: kies voor het Hellotest Totaalpakket met meer dan 12.500 oefenvragen.

Moet jij een assessment maken binnenkort?

Slechts 45% van de kandidaten slaagt voor het assessment. Begin vandaag dus nog met oefenen voor jouw test. Gebruik de kortingscode: 10eenmalig voor eenmalig 10% korting!