Situational Judgement Test oefenen

Een situational judgement test, situationele beoordelingstest, is een test waarin je enkele praktijkvoorbeelden te zien krijgt. Vervolgens moet je de beste keuze aangeven. Daarmee wordt jouw beslissingsvermogen getoetst. Omdat het specifieke werksituaties zijn, voorspelt het ook goed hoe succesvol jij in jouw baan kan worden. Daarom wordt deze test veel ingezet. Gelukkig kan je jouw score goed verbeteren door de SJT te oefenen.

96% van onze klanten beveelt ons aan!

Corstiaan Smit

“De beste voorbereiding op de situational judgement test, alleen bij Hellotest.”

96% van onze klanten beveelt ons aan!

Belangrijkste tip voor de SJT

Zorg dat je de competenties uit het functieprofiel en de vacaturetekst kan dromen. Hou ook de normen, waarden en visie van het bedrijf in je achterhoofd. Samen vormen zij het kader waarin je de juiste acties moet ondernemen om de situaties goed op te lossen.

Oefenen voor de SJT

Het is vrij lastig om de situational judgement test goed voor te bereiden. Dat komt omdat de vragen die je krijgt heel erg specifiek zijn voor de functie en het bedrijf waar je gaat werken. Je zult misschien ook wat algemene situaties krijgen. Maar meestal vooral functiespecifiek. Wat je wel goed kunt oefenen is de verschillende soorten SJT’s.

Daarnaast is het goed om je te verdiepen in het bedrijf waar je solliciteert. Let vooral ook op de competenties die gevraagd worden in het functieprofiel. Die zullen hoogstwaarschijnlijk aan bod komen in jouw SJT. Dit heb je waarschijnlijk al gedaan. Maar kijk nog een keer naar jouw mogelijke werkgever. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Als ik hier werk als “projectmanager” welke problemen kan ik dan verwachten?
  • Welke situaties komen veel voor met collega’s?
  • Welke situaties komen veel voor met leidinggevenden?
  • Welke situaties komen veel voor met klanten?

Probeer voor jezelf een aantal situaties uit te tekenen. Leg dan de missie, normen en waarden van het bedrijf ernaast. Hoe denk je dat het bedrijf wil dat je reageert?

Hieronder behandelen we enkele voorbeelden zodat je kan oefenen voor de SJT. Ook vind je een lijst van competenties die voor starters en managers interessant zijn. Zo kan jij je beter voorbereiden op de situationele beoordelingstest.

Meest effectief versus minst effectief

“Je bent een teamleider in een klantcontactcentrum. Zojuist hoorde je een medewerker uit je team tegen een klant zeggen dat ze “overdreven reageerde” en dat ze “psychiatrische hulp nodig heeft”. Je weet niet zeker waar het telefoontje met de klant over ging, maar het gesprek is afgelopen en je hebt de kans om met de medewerker te praten. Wat doe je?”

ReactieMeest effectiefMinst effectief
Je vertelt de werknemer dat er niets anders op zit dan hem/haar te ontslaan.  
Je vertelt de werknemer dat je samen gaat werken aan het verbeteren van de communicatie de komende 3 maanden.  
Je vertelt de werknemer om de klant opnieuw te bellen op een andere toon.  
Je negeert het gedrag van de werknemer en hoopt dat hij/zij zijn/haar fouten niet opnieuw zal herhalen.  

Gepast of ongepast

“Je geeft leiding aan een extreem druk klantenservice team van zes mensen. De piekperiode van het jaar nadert en je afdeling begint ongetwijfeld de spanning te voelen. De zaken bereiken het breekpunt, waarbij de scherpte van het personeel daalt en het aantal fouten toeneemt. Je medewerkers vragen zich openlijk af wat er van hen wordt verwacht en zijn verward over de algemene doelstellingen van hun afdeling. De situatie is echter niet onherstelbaar als je nu handelt: je grote klanten blijven tevreden. Dringende actie is vereist. Wat doe je?”

ReactieErg gepastEnigszins gepastEnigszins ongepastTotaal ongepast
1. Je organiseert wekelijkse vergaderingen met je team om de voortgang te beoordelen en kortetermijndoelstellingen op te stellen.    
2. Je informeert het team dat er te veel onzorgvuldig werk is en kondigt een formeel fouten registratiesysteem aan. Je benadrukt het feit dat personen die herhaaldelijk fouten maken, zullen worden aangepakt.    
3. Je stelt voor elk teamlid formele doelen op en evalueert de ontwikkelingen.    

Zeer ineffectief tot zeer effectief

“Het is je eerste week bij de elektronica-afdeling. Een klant spreekt je aan om meer informatie te krijgen over een specifieke televisie die hij wil kopen. Je geeft alle informatie die je weet, maar je realiseert je dan ineens dat er onlangs een nieuw model is binnengekomen dat past bij de wensen van de klant. Helaas weet je er nog onvoldoende over. Wat doe je?”

1 = Zeer ineffectief, 2 = Ineffectief, 3 = Enigszins effectief, 4 = Effectief, 5 = Zeer effectief

Reactie12345
Het nieuwe model niet noemen, want de klant lijkt tevreden met de gegeven informatie over het andere model.     
Vermelden dat er een nieuw model is binnengekomen, maar dat je advies is om het besproken model te kiezen.     
Een collega erbij roepen die meer informatie weet en het nieuwe model met de klant kan bespreken.     
Uitleggen dat er een nieuw model is binnengekomen, maar dat je er nog onvoldoende over weet, dus dat je meer informatie gaat zoeken voor een helder advies.     

Waarschijnlijk of onwaarschijnlijk

“Een klant mailt je dat ze heel tevreden is over de presentatie die je onlangs hebt gegeven over het maken van een goede marketingstrategie. Volgende maand moet ze de marketingstrategie aan de directie voorleggen, maar voor die tijd wil ze nog dat je dezelfde training aan de rest van haar team geeft, zodat zij haar kunnen helpen. Het is al bijna half 6 en je bent na vandaag twee weken vrij. Wat doe je?”

ReactieMeest waarschijnlijk dat ik dat zou doenMinst waarschijnlijk dat ik dat zou doen
Je stuurt de mail door naar je manager, zodat hij/zij op de hoogte is van het succes en regelt dat iemand anders de presentatie alvast geeft in jouw afwezigheid.  
Je mailt de klant om te bedanken en verzoekt om contact op te nemen met je manager, zodat de presentatie in jouw afwezigheid alsnog kan worden gegeven.  
Je belt de klant op om de behoeften te bespreken en schakelt je collega in om de presentatie te geven.  
Je belt de klant om te horen wat ze precies goed vond aan de presentatie, zodat je na je vakantie weer een goede presentatie kunt geven.  

Welke competenties worden gemeten met de SJT?

Hieronder laten we enkele competenties zien voor starters en managers. Maar je moet zelf ook goed kijken naar jouw vacature en functieprofiel. Welke competenties worden daarin genoemd? Daar zul je namelijk op getoetst worden.

Competenties voor starters

  • Analyses en beslissen. Analyseer je situaties goed en neem je de juiste beslissingen?
  • Collegialiteit. Hoe ga je met je collega’s om, werk je goed in een team?
  • Communicatie, beïnvloeden en onderhandelen. Kan je jouw mening goed en duidelijk overbrengen?
  • Planning en organisatie. Benader je taken op een gestructureerde manier?
  • Resultaatgericht. Heb je de motivatie om goed werk te leveren en de resultaten op tijd levert.

Competenties voor managers

  • Analyses en beslissen. Hetzelfde als hierboven maar met de aanvulling of je ook strategische beslissingen kunt nemen.
  • Taken en doelen. Ben je in staat om jouw team te motiveren om de taken en doelen op tijd en naar tevredenheid af te ronden?
  • Mensen aansturen. Kan jij jouw team goed aansturen en jouw visie overbrengen?
  • Relatiebeheer. Zorg je ervoor dat iedereen in jouw team onderling met elkaar overweg kan? Onderhoud je relaties met klanten en andere teams?

Situational Judgement tips

  • Zorg dat je bekend bent met de verschillende vormen van de SJT. Dat voorkomt verrassingen op de echte test.
  • Wees op de hoogte van de competenties van het functieprofiel.
  • Leer de normen, waarden en visie van de werkgever goed en pas deze toe in jouw antwoorden.
  • Zorg dat je in een goede werkomgeving de test kunt maken.
  • Maak de test als je op je best bent. Als je een avondmens bent in de avond. In de ochtend als je een ochtendmens bent.
  • Eet en drink voldoende tijdens de test. Testen maken is topprestatie. Zorg dus dat je genoeg eet en drinkt zodat je scherp blijft.
  • Doe geen aannames! Het is makkelijk om zelf de situatie te interpreteren. Of om die te koppelen aan een ervaring uit jouw verleden. Doe dat niet. Blijf bij de feiten.
  • Kies het “beste” antwoord. Misschien staat de optie die jij zou nemen er niet bij. Kies dan de beste optie die je daarna zou kiezen.
  • Als je voor een junior functie solliciteert, hou dan rekening met jouw verantwoordelijkheden. Vermijd antwoorden die onnodige druk op het management leggen.
  • Begin met het beantwoorden van de makkelijkste vragen. Laat de moeilijke vragen achterwege. Over het algemeen is er namelijk geen tijdslimiet, dus neem de tijd.
  • Probeer echt de kern van het probleem te doorgronden. Pas als je het probleem echt begrijpt, kan je oplossingen bedenken.
  • Als een antwoord de situatie niet verbetert, is het niet de beste actie om het probleem op te lossen.

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw situational judgement test.

Waarom Hellotest?

96% van onze klanten beveelt ons aan!

Capaciteitentest oefenen in 4 eenvoudige stappen

Uitnodiging

Bekijk de uitnodiging van jouw werkgever of opleiding. Daarin staat welke test je moet maken.

1

Overzicht

Staat in jouw uitnodiging niet wie de test maakt? Kijk dan in ons overzicht welke ontwikkelaar hoort bij jouw uitnodiging.

2

Catalogus

Zoek in onze catalogus op jouw test of testontwikkelaar. Dan krijg je vanzelf het juiste oefenpakket te zien.

3

Aan de slag

Binnen 5 minuten ga je aan de slag met het juiste oefenpakket! Zorg dat je alle oefeningen maakt.

4

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Veelgestelde vragen

Als je tijdens een sollicitatieprocedure een assessment moet ondergaan, kan een Situational Judgement Test (SJT) daar deel van uit maken. Met deze test wordt gekeken naar hoe je in bepaalde praktijksituaties reageert. Wat kun je verwachten als je de SJT test moet ondergaan? Dat lees je allemaal in dit artikel!

 

Over het algemeen is er geen tijdslimiet verbonden aan de situational judgement test. Wel kan het zo zijn dat de testontwikkelaar of werkgever een ideale tijd aangeeft. Bijvoorbeeld van een half uur of een uur. Zorg dat je weet of dit een harde limiet is. Anders kan je de tijd nemen voor jouw antwoorden.

De antwoorden van de ervaringsdeskundigen worden ook gebruikt bij de beoordeling van de Situational Judgement Test. Hoe meer jouw antwoorden overeenkomen met de antwoorden van de meerderheid van de ervaringsdeskundigen, hoe beter jij scoort. De uitslag bestaat uit drie verschillende onderdelen, namelijk:

  1. totale score van gewenst gedrag in vergelijking met de antwoorden van de ervaringsdeskundigen;
  2. hoe je per gevraagde competentie scoort;
  3. score ten opzichte van een controlegroep waarmee jij vergelijkbaar bent, bijvoorbeeld qua leeftijd, opleiding of carrièreniveau.