Hellotest favicon

Verkoop jezelf met de AIDA-methode

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Eigenlijk is solliciteren niets anders dan het verkopen van jezelf. Je prijst een product (jezelf) zo aan, dat de klant (de werkgever) het heel graag wil hebben. Je kunt hierbij dan ook gebruik maken van marketingtechnieken zoals de AIDA-methode.

AIDA-methode

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het is een verkoopmethode die volgens een vast stramien verloopt. De volgorde is daarbij steeds hetzelfde. Eerst trek je de aandacht (Attention) en dan wek je interesse voor iets (Interest). Vervolgens creëer je een behoefte; je zorgt ervoor dat de ander iets graag wil hebben of doen (Desire). Tot slot zet je de ander aan tot actie, bijvoorbeeld om iets te kopen (Action). Op deze manier beïnvloedt je dus de consument in zijn aankoopgedrag.

AIDA in sollicitatiebrief

De AIDA-methode kun je ook voor jezelf toepassen. Je probeert dan niet de consument te beïnvloeden, maar je potentiële werkgever. Dit kan je bijvoorbeeld doen in je sollicitatiebrief. Op dezelfde manier als bij de verkoop van een product, zet je nu voor jezelf de verschillende stappen van de AIDA-methode in.

Attention

Bedenk dat een recruiter naar aanleiding van een vacature heel wat brieven ontvangt. Hij zal in korte tijd besluiten of jouw brief wel of niet interessant is om mee verder te gaan. Het is dus belangrijk om gelijk in het begin zijn aandacht te trekken. Wacht dus niet al te lang met het vertellen van je ‘unique selling point’ (datgene wat jou onderscheidt van anderen), maar tip in het begin gelijk al aan waarom ze jou moeten hebben. Verderop in de brief kun je daar dan dieper op in gaan. Een originele openingszin is natuurlijk ook altijd een goede binnenkomer. Verder heel belangrijk: de vormgeving. Hiermee kun je in positieve of in negatieve zin de aandacht trekken. Zorg in ieder geval voor een overzichtelijke, prettig leesbare brief. Met een originele, bij de functie passende vormgeving kun je op een positieve manier opvallen.

Interest

Als je eenmaal de aandacht getrokken hebt, moet je die omzetten in interesse. Je moet iets vertellen over jouw kwaliteiten en persoonlijkheid en de link leggen naar de vacature. Langzaam maar zeker moet de recruiter het idee krijgen dat jij wel eens de oplossing kan zijn voor zijn probleem (de openstaande functie).

Desire

Zo kom je vanzelf bij ‘Desire’ aan. Door nog wat concrete voorbeelden te geven van je ervaring, kun je benadrukken dat je erg geschikt bent voor de functie. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met de STAR-methode. Aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie, Resultaat (STAR) behandel je dan in het kort een situatie uit het verleden, waaruit jouw ervaring blijkt. Hierbij beschrijf je wat de situatie was, wat er van jou van verwacht werd, hoe jij handelde en wat het resultaat was.

De recruiter moet hierbij het gevoel krijgen, dat hij jou erg graag wil ontmoeten om verder met je te praten.

Action

En dan tenslotte de ‘action’. De ideale actie voor jou is natuurlijk dat de recruiter je uitnodigt voor een gesprek. Dat kun je dan ook in de brief zetten. Geef gerust aan dat je je brief graag komt toelichten. Een mooie afsluitende zin doet de rest.

AIDA in telefoongesprek

De AIDA-methode kun je ook toepassen in een telefoongesprek naar aanleiding van een vacature. Bel alleen op als daar een concrete aanleiding toe is, bijvoorbeeld als je een dringende vraag hebt. Dit moet iets zijn dat je niet uit de vacaturetekst of van de website van het bedrijf kunt halen. Als die aanleiding er is, maak dan gelijk van de gelegenheid gebruik om je zo goed mogelijk te presenteren. De indruk die je achterlaat zal ongetwijfeld van invloed zijn op de manier waarop men je brief gaat lezen.

Attention en interest

Ook nu geldt weer, dat de eerste klap een daalder waard is. Introduceer jezelf kort, maar kom snel ter zake. Stel die slimme vraag en wees vriendelijk en beleefd. Bereid dit terdege voor. Formuleer je vragen zorgvuldig en schrijf of typ ze uit, zodat je eventueel kan spieken tijdens het gesprek. Laat duidelijk je enthousiasme voor de functie en het bedrijf blijken, zodat degene aan de andere kant van de lijn geïnteresseerd in je raakt.

Desire en action

Als het klikt in het gesprek en de ander klinkt geïnteresseerd, dan kun je misschien al een en ander over jezelf vertellen. Bijvoorbeeld iets over je opleiding of je huidige functie die perfect aansluit op de vacature. Anders bewaar je dit gewoon voor in je brief. Probeer in ieder geval een positieve indruk achter te laten, zodat de ander uitkijkt naar je sollicitatiebrief. Rek het gesprek niet te lang. Bedank voor de informatie die je hebt gekregen en benadruk je enthousiasme over de functie. Natuurlijk vertel je dat ze op korte termijn je sollicitatiebrief en cv kunnen verwachten. Spreek gelijk de wens uit dat je je sollicitatie in een persoonlijk gesprek mag komen toelichten.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Niels Poelsma

Niels Poelsma

Niels is als mede eigenaar en oprichter van Hellotest elke dag bezig met assessments. Hij is eindverantwoordelijk voor de numerieke onderdelen zoals rekenvaardigheden, cijferreeksen en algebra. Daarnaast houdt Niels zich bezig met het ontwikkelen van de website en de online marketing.

Lees meer artikelen over solliciteren en assessments ...

Inhoudsopgave

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw capaciteitentest.

Waarom Hellotest?

96% van onze klanten beveelt ons aan!

Capaciteitentest oefenen in 4 eenvoudige stappen

Uitnodiging

Bekijk de uitnodiging van jouw werkgever of opleiding. Daarin staat welke test je moet maken.

1

Overzicht

Staat in jouw uitnodiging niet wie de test maakt? Kijk dan in ons overzicht welke ontwikkelaar hoort bij jouw uitnodiging.

2

Catalogus

Zoek in onze catalogus op jouw test of testontwikkelaar. Dan krijg je vanzelf het juiste oefenpakket te zien.

3

Aan de slag

Binnen 5 minuten ga je aan de slag met het juiste oefenpakket! Zorg dat je alle oefeningen maakt.

4

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Je krijgt de testontwikkelaars te zien die bij jouw zoekopdracht horen.