Iets wat we al bij jonge kinderen kunnen concluderen is dat iedereen op een andere manier leert. Wanneer we als mens door hebben hoe we het beste kunnen leren, is dat de vorm die we vaak aanhouden en door ontwikkelen. David Kolb is een Amerikaanse psycholoog die ervan overtuigd is dat het juist goed is om aandacht te besteden aan de leerstijlen waarin je nog niet heel goed bent. Hij ontwikkelde een model dat dient als leercyclus. Hierin komen vier leerstijlen naar voren die volgens Kolb allemaal hun eigen voordelen hebben. Ben je benieuwd naar hoe jij leert en hoe je door middel van de leerstijlen jezelf kunt ontwikkelen? Lees dan snel verder.
De leercyclus van Kolb
David Kolb (1939) is een Amerikaanse leerpsycholoog die jarenlang heeft bestudeerd hoe mensen leren. Hij is niet zo zeer bezig met wat mensen leren, maar vooral in wat er gebeurt als mensen leren. Kolb constateerde dat mensen die leren een continue cyclus doorlopen. Hij spreekt dan ook over een leercyclus die hij onderscheidt in vier fasen:
- Concreet ervaren (voelen)
- Je ondervindt een concrete ervaring waar een les uit te halen valt.
- Reflecteren en observeren (zien)
- Je gaat na wat er precies is gebeurd en wat het bijbehorende effect is.
- Conceptualiseren en betekenis geven (denken)
- Je gaat na in hoeverre de ervaringen en reflecties die bij de ervaring horen overeenkomen met de eerder opgedane bevindingen.
- Experimenteren/ demonstreren (doen)
- In deze fase toets je of de aanpak die er is gekozen ook in de realiteit standhoudt.
De vier leerstijlen: voorkeuren
Iedereen leert op een andere manier. Naast de leercyclus heeft Kolb vier leerstijlen vastgesteld die gebaseerd zijn op vier gedragingen: de denker, doener, dromer en beslisser. Iedereen die iets nieuws leert, heeft een voorkeur voor een bepaalde methode. Zo leest Jan (denker) eerst grondig de handleiding voordat hij een kast in elkaar gaat zetten, terwijl Piet (doener) gelijk begint met timmeren. Dit zijn twee beeldende voorbeelden van twee verschillende leerstijlen. Interessant om ook eens na te gaan bij jezelf. Hoe ga jij te werk als je aan iets begint dat je nog niet eerder hebt gedaan?
De vier leerstijlen komen voort uit twee voorkeuren, namelijk:
- Actief- of reflectief leren: Actief leren doe je bijvoorbeeld door gewoon maar wat te proberen totdat het lukt. Reflectief leren doe je bijvoorbeeld door eerst te kijken hoe een ander iets doet.
- Concreet- of abstract leren: Concreet leren doe je bijvoorbeeld je gevoel te volgen. Abstract leren doe je bijvoorbeeld door eerst een situatie te analyseren.
De vier leerstijlen
David Kolb onderscheidt de gedragingen en de bijbehorende leerstijlen:
De doener
Doeners houden van actief en concreet experimenteren. Ze hebben de voorkeur voor nieuwe ervaringen waarin ze direct aan de slag kunnen. Het zijn echte aanpakkers. Ze leren dan ook het beste als ze op een actieve en intuïtieve manier werken. Goed werkende leervormen zijn bijvoorbeeld stages of het afnemen van interviews. Bang voor het onbekende? Dat zijn ze niet. En problemen oplossen? Dat doen ze door zoveel mogelijk nieuwe dingen uit te proberen.
De dromer
Dromers hebben de voorkeur voor concrete ervaringen en reflectief observeren. Dromers kunnen een situatie uit veel verschillende invalshoeken bekijken. Omdat dit vaak tijd kost, zijn het geen snelle beslissers. Ze willen dan ook niet opgejaagd worden. Als ze de nodige tijd hebben gehad zijn dromers goed in het genereren van veel nieuwe en creatieve ideeën. Goed werkende leervormen zijn bijvoorbeeld het maken van collages en brainstormsessies.
De denker
Denkers combineren reflectief observeren met abstract conceptualiseren. Denkers zetten graag observaties om in hypothesen en theorieën. Zij kunnen vaak goed redeneren en werken het liefst zelfstandig. Een denker is gericht op informatie, feiten en begrippen die nodig zijn om een onderwerp conceptueel te begrijpen. Ze zoeken hierbij naar een logische samenhang en een intellectuele uitdaging. Denkers leren bijvoorbeeld goed aan de hand van modellen en vinden het fijn om hun mening te kunnen vormen tijdens een debat. Het is voor de denkers namelijk belangrijk om vragen te kunnen stellen en te discussiëren.
De beslisser
Waar een denkers zich richten op de theorie, richt een beslissers zich op de vertaling van die theorie in de praktijk. Denkers hebben een voorkeur voor abstract conceptualiseren en actief experimenteren. Ze proberen hun theorieën graag uit in de praktijk. Een goede leervorm is dan ook het maken van quizzen en oefentoetsen. De beslissers nemen meestal het initiatief en zijn oplossingsgericht. Lange meetings en eindeloos overleg? Geen optie voor een beslisser. Knopen doorhakken en zien wat voor resultaat eruit volgt. Dat is waar een beslisser van leert.
Leerstijlen toepassen bij assessments
Sta jij op het punt om als onderdeel van je sollicitatieprocedure een assessment af te leggen? En wil je hier, ongeacht je leerstijl, de juiste voorbereidingen voor treffen? Dan bieden wij bij Hellotest verschillende oefenpakketten om jou hierin te ondersteunen.
Als een echte doener kun je bij ons direct aan de slag met het oefenen van vergelijkbare assessments. Als beschouwer krijg je eerst rustig de tijd om de theorie te bestuderen. Zorg als beschouwer wel dat je tijdig begint met oefenen om zo het opgejaagde gevoel te voorkomen.
Als denker is het fijn dat je de resultaten van jouw oefeningen kunt inzien en analyseren om zo de vervolg oefeningen op basis van nieuwe theorieën beter te maken. Voor de beslisser is het fijn dat er geen ellenlange uitleg of theorie bij de oefenpakketten hoort. Je kunt direct aan de slag en zult snel resultaten behalen.
In ons bedrijvenoverzicht staan ruim duizend werkgevers en hun bijbehorende testen. Zo kun je snel en efficiënt beginnen met leren. Ongeacht jouw leerstijl; Hellotest brengt je verder.