Hellotest favicon

Welke sollicitatievragen kun je verwachten als marketing- en communicatieprofessional

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Als je solliciteert als marketing- en communicatieprofessional zal er van je verwacht worden dat je je woordje wel klaar hebt en dat je jezelf goed kunt verkopen. Welke specifieke vragen kun je dan tijdens je sollicitatiegesprek verwachten?

Vragen tijdens sollicitatiegesprek

Natuurlijk kun je als marketing- en communicatieprofessional tijdens je sollicitatiegesprek ook de geijkte vragen verwachten over je positieve en negatieve eigenschappen en hoe je jezelf over vijf of tien jaar ziet. Maar waarschijnlijk komen er al snel vragen om je marketingkennis te testen. Je gesprekspartners zullen graag weten wat jouw marketingvisie is en hoe je over het bedrijf denkt. Dus behalve dat je je antwoorden op algemene vragen moet voorbereiden, kun je maar beter ook alvast nadenken over branche-specifieke vragen. Voorbeelden van vragen die je als marketing- en communicatiespecialist kunt verwachten, vind je hieronder.

Vraag 1: Waarom heb je voor de marketing en communicatie gekozen?

Dit is natuurlijke een heel persoonlijke vraag waarop heel veel antwoorden mogelijk zijn. Misschien heb je wel een duidelijke reden waarom je juist voor deze richting hebt gekozen. In dat geval is je antwoord gemakkelijk. Ben je min of meer bij toeval in de marketing en communicatie terechtgekomen, dan kun je dat beter niet zo zeggen. En ook ‘het leek me wel leuk’ is niet zo’n goede binnenkomer. In een goed antwoord koppel je jouw competenties aan het vakgebied en de functie. Natuurlijk wijs jij op jouw veelzijdigheid, creativiteit, analytisch vermogen, klantgerichtheid en strategisch inzicht. Allemaal competenties die je in de marketing van pas komen. Vergeet ook niet iets te vertellen waarom je communicatie zo leuk vindt, bijvoorbeeld omdat je graag informatie zo duidelijk mogelijk overbrengt of dat zonder een goede communicatie een productintroductie gedoemd is om te mislukken.

Vraag 2: Wat weet je over onze klanten?

Dat is typisch zo’n vraag die je thuis even moet voorbereiden. Als je je ter plekke nog moet afvragen wie precies de klanten zijn van het bedrijf waarbij je solliciteert, dan heb je een kans gemist. Voorbereiden deze vraag dus! Soms staat op de website duidelijk omschreven wat de doelgroep van het bedrijf is, soms worden de klanten zelfs met name genoemd. Niet elk bedrijf zal echter deze concurrentiegevoelige informatie duidelijk op de website zetten. Je zult dan wat dieper moeten graven. Vraag bijvoorbeeld het jaarverslag op, daar is veel relevante informatie in te vinden. En heb je de belangrijkste klanten opgespoord? Zoek daar dan ook wat informatie over, zodat je wat over de achtergronden van die klanten kunt vertellen. Wil je helemaal goed scoren bij deze vraag, kijk dan nog iets verder. Je zult indruk maken als je ook potentiële klanten kunt noemen, dus die ze nu nog niet hebben, maar die zeker interessant zijn voor het bedrijf.

Vraag 3: Wat zou je strategie zijn voor klant X?

Als je de vorige vraag goed hebt voorbereid, dan is deze vraag waarschijnlijk niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Daar heb je natuurlijk al lang over nagedacht. Deel rustig je ideeën over deze klant en hoe je dingen zou aanpakken. Als je echter niets weet van de klant waar om gevraagd wordt, dan heb je wel een probleem. Zeg dan zoiets als dat je altijd de tijd neemt om de klant en zijn klantvraag te leren kennen en dat je je eerst verdiept in de campagnes van afgelopen jaren om er achter te komen wat wel en niet werkt voor deze klant.

Vraag 4: Van welke platforms maak je gebruik bij je marketingstrategieën?

Bij het antwoord op deze vraag kun je goed je ervaring laten zien die je tijdens je opleiding, bij een bijbaantje of een eerdere werkgever hebt opgedaan. Noem verschillende platforms, social media en traditionele media, en vertel daarbij hoe je deze hebt ingezet en wat je resultaten waren. Het beste kun je per platform vertellen wat het rendement was en wanneer je het op grond van je ervaring weer in zou zetten.

Vraag 5: Wat is je meest succesvolle marketingcampagne geweest en waar schrijf je je succes aan toe?

Dit is een lastige vraag als je starter bent op de arbeidsmarkt, maar zoek dan naar een voorbeeld tijdens je stage of die je als vrijwilliger bij bijvoorbeeld een sportvereniging hebt uitgevoerd. Vertel wat de problemen waren en hoe je die hebt opgelost. Probeer je successen te kwantificeren, dus hoeveel nieuwe leden je campagne heeft opgeleverd of nieuwe klanten van een bepaald product. 

De vraag kan ook andersom gesteld worden, namelijk wat je minst succesvolle campagne was. Vertel daarbij ook over de problemen en waarom het niet lukte om deze op te lossen. Laat vooral zien dat je van dit debacle geleerd hebt en vertel hoe je het met de kennis van nu aan zou pakken.

Vraag 6: Hoe is je schrijfvaardigheid?

Voor een communicatieprofessional zijn schrijfvaardigheden uitermate belangrijk, maar niet iedereen die zich begeeft op het gebied van de marketing en communicatie is hier even sterk in. Ben jij wel een ster in schrijven, dan moet je dat niet alleen zeggen, maar ook kunnen bewijzen. Neem naar je gesprek bijvoorbeeld dat tijdschrift mee waarin een artikel van jou geplaatst is of een tablet waarmee je jouw blogs kan laten lezen. Als je niet zo goed in schrijven bent, dan kun je aangeven dat je nog bezig bent om je schrijfvaardigheden te verbeteren, bijvoorbeeld door een cursus op dit gebied te volgen of door te bloggen over je hobby om meer ervaring met schrijven op te doen.

Vraag 7: Met welke meetinstrumenten ben je bekend?

Voor jou als marketingprofessional is deze vraag natuurlijk een eitje. Natuurlijk ken je Google Analytics, er zijn tenslotte een slordige 30 à 50 miljoen websites waarvoor Google Analytics wordt gebruikt. Als je echt een expert bent in Google Analytics of andere meetinstrumenten, vergeet dit dan vooral niet te vermelden. Soms wordt in de vacature gemeld met welke meetinstrumenten je ervaring moet hebben. Heb je deze ervaring niet, verdiep je er dan wel van te voren in, zodat je in ieder geval kunt meepraten als dit onderwerp aan de orde komt.

Vraag 8: Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en technologieën

Zeker in de marketing en communicatie gaan de ontwikkelingen erg snel. Heb jij je opleiding al een poosje geleden afgerond en ben je even in een ander vakgebied werkzaam geweest, dan loop je inmiddels waarschijnlijk al achter. Alleen al welke social media je het beste kunt inzetten verandert voortdurend. Je moet dus aan kunnen geven hoe jij van de laatste ontwikkelingen en technologieën op de hoogte blijft. Lees je blogs, volg je regelmatig workshops of ga je twee keer per jaar naar een marketingcongres? Een werkgever zal het belangrijk vinden dat jij geen verouderde kennis hebt, maar dat je jezelf continu op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in je vakgebied.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Niels Poelsma

Niels Poelsma

Niels is als mede eigenaar en oprichter van Hellotest elke dag bezig met assessments. Hij is eindverantwoordelijk voor de numerieke onderdelen zoals rekenvaardigheden, cijferreeksen en algebra. Daarnaast houdt Niels zich bezig met het ontwikkelen van de website en de online marketing.

Lees meer artikelen over solliciteren en assessments ...

Inhoudsopgave

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw capaciteitentest.

Waarom Hellotest?

96% van onze klanten beveelt ons aan!

Capaciteitentest oefenen in 4 eenvoudige stappen

Uitnodiging

Bekijk de uitnodiging van jouw werkgever of opleiding. Daarin staat welke test je moet maken.

1

Overzicht

Staat in jouw uitnodiging niet wie de test maakt? Kijk dan in ons overzicht welke ontwikkelaar hoort bij jouw uitnodiging.

2

Catalogus

Zoek in onze catalogus op jouw test of testontwikkelaar. Dan krijg je vanzelf het juiste oefenpakket te zien.

3

Aan de slag

Binnen 5 minuten ga je aan de slag met het juiste oefenpakket! Zorg dat je alle oefeningen maakt.

4

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Je krijgt de testontwikkelaars te zien die bij jouw zoekopdracht horen.