Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar talentvolle studenten, die na hun afstuderen bij hen willen werken. Om die studenten te vinden organiseren ze vaak een inhousedag. Wat is dat precies en hoe kun je hieraan deelnemen?
Wat is een inhousedag?
Een inhousedag is een dag waarop studenten kunnen kennismaken met een bedrijf. Meestal worden er zo’n vijftien tot twintig studenten tegelijk uitgenodigd, maar dit kan wel oplopen tot tweehonderd.
Als deelnemer krijg je over het algemeen eerst een rondleiding door het bedrijf. Daarna worden er presentaties gegeven en kun je deelnemen aan een workshop of werken aan een case. Niet onbelangrijk is de borrel aan het eind van de dag. Hierbij kun je in een ongedwongen sfeer een praatje maken met de recruiters en de andere deelnemers.
Kijkje in de keuken
Waarom organiseert een bedrijf eigenlijk een inhousedag? Zijn er geen betere manieren om aan werknemers te komen? Een inhousedag is in de eerste plaats een laagdrempelige manier om studenten kennis te laten maken met een bedrijf. Sommige bedrijven hebben een grote naamsbekendheid en krijgen gemakkelijk sollicitanten, andere een stuk minder. Een inhousedag organiseren is dan een goede manier om naamsbekendheid op te bouwen. Voor beide soorten bedrijven geldt dat het voor sollicitanten heel belangrijk is om te weten hoe het nu echt is om daar te werken. Door een kijkje in de keuken te geven kan een bedrijf gemakkelijk potentiële werknemers aan zich binden.
Meest talentvolle studenten
Voor een bedrijf is een inhousedag ook een manier om met de meest talentvolle studenten in contact te komen. Zonder dat een van beide partijen zich tot iets verplicht heeft, wordt er wederzijds kennisgemaakt. Aan de ene kant probeert de werkgever de studenten voor zijn bedrijf te interesseren, maar aan de andere kant maakt hij gelijk een selectie van studenten met wie hij verder wil praten. Gedurende de dag en zeker tijdens workshop en cases zullen recruiters kijken wie er uitspringt en voor het bedrijf interessant is.
Waarom deelnemen?
Waarom zou jij als student deelnemen aan een inhousedag? Dat ligt er een beetje aan hoe jij je toekomst ziet. Weet je al precies wat voor soort baan je wilt of bij welk bedrijf? Dan kun je je heel gericht aanmelden voor een bepaalde inhousedag. Je kunt er dan achter komen of het beeld dat je hebt klopt met de werkelijkheid en of die baan of dat bedrijf werkelijk is wat je wilt. En niet onbelangrijk: je brengt jezelf onder de aandacht van de werkgever voor wie je graag wilt werken. Door je goed te profileren kom je misschien wel in aanmerking voor een verdere sollicitatieprocedure. Stel daarom vragen en neem actief deel aan de verschillende onderdelen.
Heb je nog geen duidelijk beeld van je toekomst als werknemer? Dan kun je je opgeven voor verschillende inhousedagen en zo kennis maken met verschillende soorten bedrijven. Je hebt dan vergelijkingsmateriaal als je echt gaat solliciteren. En misschien vind je zo ook wel het bedrijf waar je graag wilt werken.
Bedrijfscultuur
Je eerste baan is natuurlijk heel belangrijk in je carrière. Je studie is misschien heel breed en je moet bepalen waarmee je in de praktijk bezig wilt zijn. Tijdens een inhousedag kun je zien wat de mogelijkheden bij een bedrijf zijn. Daarnaast is het heel belangrijk dat jij als deelnemer kennis kan maken met de bedrijfscultuur. Het gaat er niet alleen om of je er werk kan doen dat bij je past, maar ook of jij in de organisatie past. Je kunt tijdens een inhousedag heel wat te weten komen. Is het een sterk hiërarchische organisatie of juist een informele? Ben je er een klein radartje in het geheel met specifieke taken of kun je alles aanpakken wat op je pad komt? Wat zijn de kledingvoorschriften: loopt iedereen in driedeling pak of juist in spijkerbroek en T-shirt? Wat zijn de werktijden: is werken van acht tot vijf gebruikelijk of komt iedereen laat en werkt lang door? Kortom, krijg je het gevoel dat je er wilt werken, dat het bedrijf en jij bij elkaar passen?
Aanmelden
Nu is het niet zo, dat als jij naar een inhousedag wilt, je er ook automatisch naar toe mag. Vaak is het aantal aanmeldingen vele malen hoger dan het aantal beschikbare plaatsen. Er is dan ook sprake van een selectieprocedure. Net als bij een sollicitatie moet je meestal je cv en een motivatie sturen of een formulier op een website invullen. Hieruit worden dan de studenten geselecteerd die voor het bedrijf het interessantst zijn. Behandel je aanmelding voor een inhousedag dan ook als een sollicitatie. Zorg voor een goede cv die aansluit op het bedrijf en de vacatures die er zijn. Lees je in en bekijk de website van de organisatie goed, zodat je in je motivatie duidelijk kunt maken waarom je interesse hebt in dit bedrijf.
Na de inhousedag
Na de inhousedag doe je er goed aan om voor jezelf een korte evaluatie te maken. Wil je bij dit bedrijf werken? Wat vond je positief en wat juist niet? Ook aan de andere kant zal er geëvalueerd worden. De recruiters zullen, afhankelijk van de situatie, bekijken welke kandidaten in aanmerking komen voor een stage, een afstudeerplek of een startersfunctie. Soms volgen er (Skype)gesprekken met alle deelnemers.
Word je niet geselecteerd voor een vervolg en had je dat wel graag gewild? Neem dan contact op met de recruiter en vraag naar de indruk die je hebt gemaakt. Hiermee kun je de volgende keer je voordeel doen.