Een vraag die je kunt verwachten bij een sollicitatiegesprek is: “Wat zijn je positieve en negatieve eigenschappen?” Handig om daar van te voren over nagedacht te hebben. Zodat je niet met je mond vol tanden staat. Maar er is meer om over na te denken. Wat zijn eigenlijk je kansen op de arbeidsmarkt? Daar zijn je sterke en zwakke kanten zeker ook van invloed op. Een manier om die in kaart te brengen is de SWOT-analyse.
SWOT-analyse
De letters in S.W.O.T staat voor:
- strengths (sterkten),
- weaknesses (zwakten),
- opportunities (kansen) en
- threats (bedreigingen).
De SWOT-analyse komt uit de marketing. Je bekijkt dan wat de sterke en zwakke punten van een bedrijf of product zijn. Maar ook de kansen en bedreigingen. Op basis daarvan kun je een marketingplan maken.
Meestal wordt voor de SWOT-analyse een vast schema met vier kwadranten gebruikt: linksboven komen de sterkten, ernaast de zwakten, linksonder de kansen en rechtsonder de bedreigingen.
Persoonlijke SWOT-analyse
Wat voor een bedrijf kan, kan natuurlijk ook voor jezelf met een persoonlijke SWOT-analyse. Je vult dan een voor een de vakjes in en trekt uiteindelijk je conclusies. Je kunt zo bijvoorbeeld kijken wat je kansen op de arbeidsmarkt zijn of je carrièrekansen binnen een bedrijf.
Sterkten
Begin positief en onderzoek eerst je sterke punten. Hier schrijf je alle positieve punten op die je kunt verzinnen. Dat kan je opleiding zijn, je werkervaring, je netwerk, je vakkennis, je uitstekende communicatieve vaardigheden of andere positieve eigenschappen.
Zwakten
Maak je de SWOT-analyse puur voor jezelf? Dan kun je eerlijk al je zwakke punten opschrijven. Kijkt een werkgever over je schouder mee? Dan moet je hier een beetje voorzichtig zijn. Bij de zwakten gaat het over de omgekeerde punten als bij de sterkten. Je hebt bijvoorbeeld niet de opleiding.
Kansen
De sterkten en zwakten gaan vooral over jezelf. Bij kansen (en bedreigingen) kijk je veel meer naar je omgeving. Meestal heb je daar zelf niet zo veel invloed op. Wel moet je zelf je kansen zien! Een kans kan bijvoorbeeld personeelstekort zijn in een bepaalde sector.
Bedreigingen
Bedreigingen kunnen bijvoorbeeld automatisering van een bedrijfstak, een reorganisatie of de economische recessie zijn. Ook de opkomende vraag naar andere type opleidingen dan die jij hebt of grote concurrentie op de arbeidsmarkt vallen hieronder.
En dan?
Als je alles mooi in de matrix hebt staan, bekijk het dan nog eens goed. Zet de belangrijkste punten bovenaan en kijk wat voor conclusies je kunt trekken. Overheersen de sterke punten of de zwakke punten? Zijn er meer kansen of meer bedreigingen? Analyseer de gegevens die je hebt ingevuld.
Van analyse naar actie
Die analyse is leuk als er uit blijkt dat je alles in je hebt voor een mooie carrière. Maar wat nou als er uitkomt dat je niet zo veel kansen hebt? Of dat je waarschijnlijk altijd ergens onder aan de ladder in je bedrijf zal blijven steken? Wat kun je dan? Dan is het tijd om actie te ondernemen! Pak de matrix erbij en formuleer passende acties.
Actiepunten
De actiepunten hangen natuurlijk van je analyse af. Komt bijvoorbeeld uit je analyse dat je opleiding je zwakke punt is? Kijk dan of je hier iets aan kunt doen. Een vierjarige studie behoort misschien niet tot de mogelijkheden. Maar met een korte opleiding kun je ook resultaat boeken. Doe in ieder geval iets met de resultaten van de SWOT-analyse.