Een goede manier om je aan het eind van je studie te oriënteren op de arbeidsmarkt is het deelnemen aan een business course. Maar wat is dat nu precies, een business course? En hoe bereid je je daar op voor?
Wat is een business course?
Een business course is een (meestal) meerdaags evenement dat een bedrijf organiseert voor studenten die in de laatste fase van hun studie zitten en jongeren die nog niet zo lang geleden afgestudeerd zijn. Voor het bedrijf is dit de ideale manier om nieuwe medewerkers te werven. Voor jou als student of pas-afgestudeerde kan het de ideale manier zijn om er achter te komen wat werken bij een bepaald bedrijf inhoudt en of dat wat voor jou is.
Tijdens de business course krijg je de kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij het bedrijf. Dit kan bij de Nederlandse vestiging zijn, maar ook bij een vestiging in het buitenland. Hoe de business course precies wordt ingevuld, verschilt per bedrijf. Meestal krijg je ook verschillende business cases voorgelegd, die je in een groepje moet uitwerken.
Waarom zou je deelnemen aan een business course?
Een business course is een gemakkelijke manier om binnen te komen bij een bedrijf. Als je interesse hebt om bij een bepaald bedrijf te gaan werken, kun je er tijdens een business course achter komen wat hier werken nu werkelijk inhoudt. Welke functies zijn er en wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Wat is de bedrijfscultuur en wat voor soort mensen werken er? Tijdens de business course kreeg je volop de gelegenheid om je te profileren. Het kan dus zo maar zijn dat de business course leidt tot een baan bij het bedrijf.
Als je nog niet weet bij wat voor (soort) bedrijf je wilt werken, is een business course ook heel leerzaam. Doordat je een paar dagen binnen bij het bedrijf mag meekijken, kun je zien of dit iets voor je is. Ook als je er achter komt dat dit bedrijf absoluut niet is wat jij wilt, ben je weer een stapje verder gekomen bij je oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Hoe meld je je aan?
Als een bedrijf een business course organiseert, dan kun je je over het algemeen via de website van dat bedrijf opgeven. Bij populaire bedrijven kan het zo maar zijn dat er honderden aanmeldingen binnenkomen. Meestal is er maar plaats voor vijftien tot twintig studenten en/of pas-afgestudeerden. Gewoonlijk vindt de selectie plaats op basis van je cv en motivatiebrief. Het bedrijf wil graag in contact komen met de meest talentvolle kandidaten. Je doet er dus goed aan om even wat tijd aan je motivatiebrief te besteden en niet alleen maar te zeggen dat ‘het je wel leuk lijkt’. Heb je een goedgevulde cv met extra activiteiten en bestuurservaring, dan maak je meer kans om uitgenodigd te worden.
Verdiep je goed in het bedrijf
Word je uitgenodigd voor de business course, dan weet je dus dat het bedrijf interesse in jou heeft. Maak dan niet de fout om onvoorbereid naar de business course te gaan. Als jij graag bij dit bedrijf wilt werken, is het dé kans om hier aan een baan te komen. Verdiep je in de eerste plaats heel goed in het bedrijf. Lees niet alleen de website, maar zoek ook wat voor informatie er nog meer te vinden is. Wat voor producten of diensten levert het bedrijf? Wie zijn de belangrijkste klanten en wie de grootste concurrenten? Wat is er gaande in het werkveld? Zijn er bepaalde (technische of economische) ontwikkelingen die van invloed zijn op het bedrijf en hebben er recent belangrijke personeelswisselingen plaatsgevonden? Kortom: verzamel alle informatie die je kunt vinden. Tijdens de business course kun je hiermee laten zien dat jij je goed hebt voorbereid door je in het bedrijf te verdiepen.
Bereid een elevator pitch voor
Daarnaast moet je jezelf natuurlijk goed presenteren. Bereid een elevator pitch voor, waarbij je in een paar minuten alle wetenswaardigheden over jezelf vertelt. Natuurlijk noem je alleen die dingen die interessant zijn voor het bedrijf. Soms wordt aan het begin van de business course aan alle deelnemers gevraagd om zich voor te stellen. Dan kun je maar beter je elevator pitch paraat hebben. Daarnaast kan het ook van pas komen als er bijvoorbeeld aan het eind van de dag een informele borrel georganiseerd wordt, waarbij recruiters een praatje maken met de deelnemers.
Besteed aandacht aan je kleding
Nog een puntje van aandacht is je kleding. Probeer er van te voren achter te komen wat er van je verwacht wordt. Loopt iedereen strak in het pak rond of is casual juist de norm? Je wilt natuurlijk niet in negatieve zin opvallen, omdat je net het verkeerde hebt aangetrokken. Heb je geen idee wat je aan moet? Kies dan iets neutraals. Een jasje in een niet al te opvallende kleur is altijd goed. Neem bij een meerdaags evenement verschillende soorten outfits mee. Je kunt dan altijd de tweede dag nog je kledingkeuze aanpassen.
Profileer je tijdens de business course
Hoe kun je je verder profileren tijdens de business course? In ieder geval door aan alle onderdelen enthousiast deel te nemen. Luister geïnteresseerd tijdens een rondleiding en stel vragen over wat je hoort en ziet. Neem ook actief deel aan de business cases en discussies. Neem als het even kan het voortouw bij het oplossen van een probleem en presenteer het groepswerkstuk. Dat wil niet zeggen dat je alles in je eentje moet doen: goed kunnen samenwerken wordt vaak belangrijk gevonden. Bij dit alles geldt, dat je jezelf niet heel anders moet voordoen dan je bent. Misschien is jouw sterke punt tijdens een groepsopdracht wel juist dat je alles samenvat en kritische vragen stelt. Zorg er in ieder geval voor dat je inbreng hebt in het groepsproces en er niet alleen maar stilletjes bij zit.
Wees je er van bewust dat je ook beoordeeld wordt tijdens de informele onderdelen, bijvoorbeeld een borrel. Hang dus niet verlegen alleen aan de bar, maar stap op anderen af, stel jezelf voor en stel relevante vragen.