Als het om persoonlijke ontwikkeling gaat, is de sky the limit. Er zijn altijd mogelijkheden om te groeien en jezelf door te ontwikkelen. Natuurlijk heeft iedereen zijn zwakke en sterke punten. Om deze in te zetten en aan te pakken is het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) heel waardevol. Hierin beschrijf je welke competenties je al hebt en welke vaardigheden je verder kunt of nog moet ontwikkelen. Het is het perfecte hulpmiddel om je persoonlijke ontwikkeling mee vorm te geven, persoonlijke doelen te stellen en hier op strategisch niveau mee aan de slag te gaan.
Wat is een pop?
Het POP is een instrument dat meestal als basis wordt gebruikt van een ontwikkelingsplan van een medewerker voor het komende jaar of de komende jaren. Het POP wordt vervolgens ook vaak opgenomen als onderdeel van het beoordelings- en functioneringsgesprek. Of het is leidend voor management development-trajecten.
Voorheen was het POP enkel gericht op de persoonlijke groei van een medewerker. Inmiddels zien we steeds vaker dat de POP’s meer gekoppeld zijn aan doelen van een organisatie. De ontwikkeling van een medewerker moet hierbij optimaal aansluiten bij de doelstellingen van de werkgever. Een manager die zijn medewerkers tot persoonlijke ontwikkeling stimuleert, doet dat niet alleen vanuit sociaal perspectief naar de medewerker. Maar ook om progressie en verbetering binnen een team te realiseren.
Hoe maak je een persoonlijk ontwikkelingsplan?
Om te beginnen is het van belang dat je jouw doelen SMART formuleert. SMART staat voor:
- Specifiek,
- Meetbaar,
- Acceptabel,
- Realistisch en
- Tijdsgebonden.
Het kan voorkomen dat doelen namelijk een beetje vaag of onrealistisch zijn. Door jouw doelen SMART te formuleren is de kans groter dat je in de praktijk de leerdoelen daadwerkelijk gaat toepassen. Ga vervolgens aan de slag met de volgende stappen om jouw pop op te stellen.
Stap 1: sterktes en zwaktes formuleren
Om te weten welke richting je op wil, moet je eerst in kaart brengen hoe je er momenteel voor staat. Wat vind je echt leuk om te doen? Welke taken doe je met gemak? Wat zijn jouw capaciteiten? Bedenk ook wat je echt niet leuk vindt en wat je tegenstaat tijdens je werk. Wat zijn je kernkwaliteiten? En over welke competenties beschik je momenteel al?
Vind je het moeilijk om dit in kaart te brengen? Kies dan voor een SWOT-analyse. Daarmee kan je eenvoudig jouw sterke en zwakke punten op een rijtje zetten. Een SWOT-analyse bestaat uit:
- strengths – sterke punten,
- weaknesses – zwakke punten,
- opportunities – kansen,
- threats – bedreigingen.
Sterke punten leiden dan bijvoorbeeld tot kansen. Zwakke punten leiden tot bedreigingen. Probeer mooi in kaart te brengen welke punten voor jou relevant zijn.
Stap 2: doelen opstellen
Nu weet je wie je bent en wat je kunt. De volgende vraag is: wat wil je hiermee doen. Als je op zoek bent naar een baan na het afronden van je studie kun je je afvragen:
- welke baan past er bij mijn kwaliteiten, of
- wat moet ik juist nog leren om tot mijn droombaan te komen?
Wil je juist groeien in je huidige baan/functie? Dan kun je jezelf het volgende afvragen:
- welke vaardigheden heb je hiervoor nodig,
- welke vooruitgang wil je binnen de organisatie en jouw team zien,
- hoe kan jij hier aan bijdragen.
Maak concrete doelen voor jezelf zodat je weet waar je naartoe werkt.
Stap 3: een plan formuleren
Om van al deze ideeën een goed plan te maken, moet je opschrijven hoe je naar je doelen toe gaat werken. Welke stappen zijn hiervoor nodig? Denk aan opleidingen of online trainingen. Of misschien vergt het gesprekken met collega’s. Het is natuurlijk wel van groot belang dat jouw doelen haalbaar voor jezelf zijn. Push jezelf om hard je best te doen. Maar wees niet te streng voor jezelf.
Voorbeeld vragen pop
Weet je niet hoe je het beste jouw POP-doelen kunt formuleren? Hieronder een aantal voorbeelden. Beantwoord deze SMART en zorg er zo voor dat je direct aan de slag kunt met deze doelen:
- Heb je sterke punten en/of vaardigheden die je op dit moment niet gebruikt in de uitvoer van jouw huidige functie?
- Wat zijn jouw carrièredoelen? Welke kansen zou je in de komende twaalf maanden willen aangrijpen, mochten deze op jouw pad komen? Welke over twee jaar, en welke over drie jaar?
- Welke vaardigheden, kennis, ervaring of ondersteuning heb je nodig om deze doelen (voor de korte en lange termijn) te behalen? Geef aan welke relevante ideeën je zelf hebt rond persoonlijke en professionele groei die jouw werktevredenheid en succes ten goede komen.
Nu je klaar bent om jouw POP op te stellen, sta je aan de voet van groei en verandering. Een goede POP kan resulteren in een betere functievervulling, grotere inzetbaarheid in een onderneming en het verbeteren van jouw loopbaanperspectieven als medewerker.