Op de arbeidsmarkt oriënteren via je studievereniging

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Vind het juiste oefenpakket voor jouw test

Voordat je begint met in het wilde weg te solliciteren, is het goed om je te oriënteren op de arbeidsmarkt. Op die manier kun je er achter komen wat voor werk je zou willen doen en bij wat voor soort bedrijf je zou willen werken. Een studievereniging organiseert vaak allerlei activiteiten die je hierbij kunnen helpen.

Studieverenigingen

Bijna iedere studie of afstudeerrichting heeft er wel een: een studievereniging. Een studievereniging heeft vaak meerdere doelen, maar bijna altijd organiseert de studievereniging ook activiteiten die er voor zorgen dat studenten zich kunnen oriënteren op de arbeidsmarkt. En zo contact kunnen leggen met bedrijven! Hoe ze dat doen, dus wat ze precies organiseren, verschilt per vereniging. We zetten hier op een rijtje welke activiteiten er vaak zijn waaraan jij kunt deelnemen. Het gaat daarbij om:

  • speeddating events;
  • workshops;
  • inhousedagen;
  • carrièrebeurzen;
  • sprekerssessies;
  • excursies;
  • ‘intern for a day’ dagen;
  • recruitmentlunches en –dinners;
  • netwerkevents.

Speeddating events

Een heel gemakkelijke manier om met bedrijven in contact te komen is deelnemen aan een speeddating event. Bij een dergelijk evenement zijn op de universiteit, in een congresgebouw of in een restaurant door de studievereniging bedrijven uitgenodigd die werknemers zoeken. Het kan daarbij gaan om een stage, een traineeship of een startersbaan. Er vinden dan allemaal een-op-een gesprekken plaats tussen recruiters van die bedrijven en studenten of pas-afgestudeerden.

Vaak moet je van te voren een (anonieme) cv opsturen, waaruit de bedrijven de cv’s selecteren die zij het interessantst vinden. Het is niet zo dat ze met maar een of twee mensen willen praten. Meestal zijn er twee recruiters van een bedrijf aanwezig, die allebei met bijvoorbeeld zestien mensen gesprekjes houden. Deze gesprekjes zijn kort (het is tenslotte speeddaten), meestal duren ze zo’n vijftien minuten.

Als student of pas-afgestudeerde kun je op deze manier acht of negen gesprekjes met verschillende bedrijven hebben. Je krijgt zo in korte tijd veel informatie over zo’n bedrijf en je kunt vragen stellen.

Tegelijkertijd kun je natuurlijk proberen om jezelf te profileren en je enthousiasme voor dat bedrijf kenbaar te maken. De bedrijven nodigen de kandidaten die ze het interessantst vinden gewoonlijk uit voor een nadere kennismaking, bijvoorbeeld tijdens een inhousedag of gewoon bij een kopje koffie op het bedrijf.

Workshops

Een andere manier om een bedrijf in korte tijd beter te leren kennen is deelname aan een workshop. Een studievereniging organiseert deze meestal op de universiteit, soms als onderdeel van een ander evenement, zoals een carrièrebeurs. Een workshop duurt gewoonlijk drie uur. Het bedrijf dat de workshop geeft, begint meestal met een korte presentatie over zichzelf. Daarna is het tijd voor de deelnemers om aan de slag te gaan. In groepjes van drie tot vijf studenten werken de deelnemers aan een case. Tot slot moet ieder groepje zijn bevindingen presenteren. Door aan de case te werken krijg je inzicht in waar het bedrijf zich mee bezig houdt en wat het belangrijk vindt. Het presenteren van de case is natuurlijk dé gelegenheid om in de picture te komen bij degene die de workshop geeft. Aan de workshop is vaak een vaak een prijsvraag verbonden. Het groepje dat de case het beste oplost, krijgt dan een goodiebag of andere prijs.

Inhousedagen

Een inhousedag wordt meestal door een bedrijf zelf georganiseerd. De studieverenigingen dragen vaak wel bij aan de promotie van het evenement.

Een inhousedag vindt altijd op het bedrijf plaats. Meestal is er een rondleiding door het bedrijf, een lunch, een presentatie en is er ook een case waaraan de deelnemers werken. Een inhousedag is bedoeld als wederzijdse kennismaking. Doordat je op het bedrijf zelf komt, krijg je een goede indruk van hoe het er reilt en zeilt. Aanmelden kun je je meestal via het bedrijf zelf of via de studievereniging. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn, worden de deelnemers gewoonlijk geselecteerd op grond van hun cv’s

Carrièrebeurzen

Op universiteiten worden ook regelmatig carrièrebeurzen georganiseerd waaraan de studieverenigingen een bijdrage leveren. Tijdens een carrièrebeurs zijn veel bedrijven met een stand aanwezig. Je kunt dan informatie inwinnen bij bedrijven die jou interessant lijken. Wil je je oriënteren op welke bedrijven er zijn waarbij jij eventueel zou willen werken, dan kan dit een goede manier zijn voor een eerste kennismaking. Nadeel is dat je zelf overal op af moet stappen en dat de recruiters dan net met anderen in gesprek kunnen zijn.

Sprekerssessies

Onder sprekerssessies worden inhoudelijke bijeenkomsten verstaan, waarbij iemand van een bedrijf of een organisatie iets vertelt over een bepaald onderwerp uit het vakgebied. De vorm waarin dit gegoten wordt, kan verschillend zijn. Zo kunnen er bijvoorbeeld lunchlezingen, gastcolleges of keynote-presentaties bij evenementen worden georganiseerd. Na afloop van de inhoudelijke lezing wordt vaak nog wat meer over het desbetreffende bedrijf verteld. Je kunt zelf natuurlijk de gelegenheid aangrijpen om met de spreker een praatje aan te knopen om even kennis te maken.

Excursies

Met enige regelmaat worden door studieverenigingen ook excursies naar bedrijven georganiseerd. Een excursie is meestal vrijblijvender dan een inhousedag. Het is eigenlijk altijd eenrichtingsverkeer. Het geeft vooral inzicht in waar het bedrijf zich mee bezighoudt. Er wordt dan ook niet op cv geselecteerd, in principe kan iedereen deelnemen.

Een bijzondere vorm van een excursie is het afdelingsbezoek op de universiteit zelf. Hier krijg je een kijkje in de keuken van een bepaalde afdeling van de universiteit. Handig als je op zoek bent naar een onderzoeksbaan, als stage of voor een PhD, of een master.

‘Intern for a day’ dagen

Sommige studieverenigingen organiseren ook dat je een dagje met alumnus (afgestudeerde) kunt meelopen. Je bent dan een ‘intern for a day’. Op deze eendaagse stage kun je dan kennismaken met het werkveld van de betreffende afgestudeerde. Dit is een gemakkelijke manier om kennis te maken met een bedrijf en al je vragen te kunnen stellen aan iemand die dezelfde studie heeft gedaan als jij.

Recruitmentlunches en –dinners

Ook komt het voor dat er door een studievereniging recruitmentlunches en –dinners worden georganiseerd. Hierbij is plek voor een beperkt aantal studenten die dan tijdens een lunch of diner met verschillende mensen van één bedrijf aan tafel zitten. In een informele sfeer kan het bedrijf zich presenteren en studenten zich profileren.

Netwerkevents

Tot slot kunnen er op de universiteit door een studievereniging nog allerlei netwerkevents worden georganiseerd. Daarbij kunnen studenten in een informele sfeer praten met verschillende bedrijven en alumni.

Deelname kan tot baan leiden

Voor veel studenten leidt deelname aan een van deze activiteiten tot een baan. Ook als je al denkt te weten waar je wilt werken, kan deelname zinvol zijn. Je kunt er zo achter komen of een bedrijf je werkelijk te bieden heeft wat jij verwacht. En door ook kennis te maken met andere bedrijven kun je je keuze beter maken. Voor veel activiteiten wordt een kleine financiële bijdrage gevraagd. Laat dat je er niet van weerhouden om deel te nemen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Lees meer artikelen over solliciteren en assessments ...

Inhoudsopgave

Start direct met oefenen

Zorg voor een goede voorbereiding op jouw capaciteitentest.

Waarom Hellotest?

Totaalpakket met 50% korting!

Als bestaande gebruiker krijg je 50% korting op ons totaalpakket. Je betaalt dus geen 69,99 maar slechts 34,99.

Totaalpakket van 199,99 voor 69,99

Beste keus: kies voor het Hellotest Totaalpakket met meer dan 12.500 oefenvragen.

Moet jij een assessment maken binnenkort?

Slechts 45% van de kandidaten slaagt voor het assessment. Begin vandaag dus nog met oefenen voor jouw test. Gebruik de kortingscode: 10eenmalig voor eenmalig 10% korting!